قدمگاه حضرت رضا(ع) در شهرستان بهبهان

رهیافت احکام ( روزه) مجموعه کتب رهیافت احکام، شماره 6 " احکام روزه "   فرمت: pdf حجم :  2.2  مگابایت


اطلاعات

عده اى نشسته اند براى مردم دنیا تصمیم گرفته اند که فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده کنند و به گفته خودشان، هدفشان دگرگون ساختن جهان ماست. حضرت آیت‌الله العظمى مکارم شیرازى در ابتدای درس خارج خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد، توضیحات زیر را درباره سند 2030 بیان فرمودند: هدف از بیان این مطالب خداى ناکرده، جسارت به ى نیست، بلکه بیان توضیحاتى است درباره سند 2030 تا ملت عزیز ما و مسؤولین محترم وظیفه خود را درباره آن بدانند. و اینکه قبلاً به سراغ آن نرفتم، نخواستم فضاى شیرین انتخابات پرشور و امن و امان تحت تأثیر واقع شود. ضمناً قضاوت‌هاى ما مربوط به خود این سند است و آنچه که در فضاهاى مجازى منتشر کرده و نسبت داده اند مورد نظر ما نیست. نخست به سراغ تاریخچه این سند مى‌رویم. در اولین مادّه آن که به عنوان مقدمه است مى‌خوانیم: ما رؤساى ت‌ها و کشورها و نمایندگان عالى رتبه که به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد از 25 تا 27 سپتامبر 2015 در مقرّ آن در نیویورک گرد هم آمده‌ایم، در مورد اه جدیدى براى توسعه پایدار توافق کردیم (یعنی تعهد کرده ایم). در ماده 2 مى‌گوید ما به نیابت از مردمى که به آن‌ها خدمت مى‌کنیم در مورد مجموعه‌اى از اه جامع، فراگیر و مردم محور جهانى و دگرگون کننده تصمیمى تاریخى اتخاذ کرده‌ایم، سپس اضافه مى‌کند ما متعهد مى‌شویم که براى تحقق کامل این دستور تا سال 2030 (15 سال دیگر) بدون وقفه تلاش کنیم. این سند داراى 59 بند و 17 هدف است که بسیارى از آن اه زیبا و انسانی است ولیکن مجموع آن تثبیت نظام سلطه است. در هدف چهارم و پنجم مى‌خوانیم: تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌هاى یادگیرى مادام العمر براى همه و دست‌یابى به تساوى تى و توانمندسازى همه ن و دختران. و در اصل هشتم از اصول پنجاه‌ونه گانه این سند مى‌خوانیم: ما به جهانى مى‌ شیم که در همه جاى آن و کرامت انسانى محترم شمرده شده... و در آن همه ن و دختران به طور همه جانبه تساوى تى را درک کنند و همه موانع حقوقى، اجتماعى و اقتصادى موجود بر سر راه توانمند سازى آنان از میان برداشته شود. در اینجا توجه به چند نکته لازم است: 1. این سند همان‌طور که از مقدمه‌اش پیداست در واقع یک عهدنامه است براى برنامه‌هاى آموزشى و اقتصادى و اجتماعى و غیر آن، در پانزده سال در جهان. یعنى عده‌اى نشسته‌اند براى مردم دنیا تصمیم گرفته‌اند که فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده کنند و به گفته خودشان، هدفشان دگرگون ساختن جهان ماست. سؤال این است آیا ما باید بنشینیم تا دیگران درباره 15 سال، تمام شئون زندگى ما (توجه داشته باشید سند مخصوص آموزش نیست به همه مسائل حتى محیط زیست و مسائل اقتصادى و غیر آن نظر دارد) تصمیم بگیرند و ما هم با اینکه مى‌توانیم آن را نپذیریم، چون صورت تخییر دارد آن را بپذیریم و قبول کنیم. با اینکه براى تحوّل آموزشى و سایر امور کشور خودمان برنامه داریم. آیا این پیروى، پذیرش نظام سلطه و قیومیت دیگران نیست؟ 2. مهم این است که وقتى این سند را پذیرفتیم باید گزارش سالانه تمام این امور را به آن‌ها بدهیم. یعنى آن‌ها مثلاً 120 سؤال درباره مسائل مختلف درباره تمام شئون کشور ما مطرح مى‌کنند و می گویند پاسخگو باشید. اگر پاسخ دروغ بگوییم واویلا، اگر راست بگوییم از تمام شئون کشور ما باخبر مى‌شوند (جاسوسی آشکار). فراموش نکنید که از متولّیان اصلى این سند یونسکو است که بخش فرهنگى سازمان ملل است و همیشه ت‌هاى سلطه‌گر جاسوس‌هایى در آن داشته و دارند، مانند سایر نهادهاى جهانى. 3. آقایان مى‌گویند ما هنگام پذیرش این سند زیر آن نوشته‌ایم ما تا آنجا این سند را قبول داریم که با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد، راست مى‌گویند این را نوشته‌اند و در نامه‌اى که به امضاء سه نوشته شده، خدمت ى ارسال داشته‌اند و رونوشت آن نامه را نیز براى ما فرستاده‌اند؛ ولى به این نکته گویا توجه نفرموده‌اند که تنظیم کنندگان این سند معتقدند استثناء و شروطى که در ذیل آن نوشته مى‌شود تا آنجا اعتبار دارد که با روح این سند مخالفت نداشته باشد؛ درست نظیر آنچه ما در باب شرایط ضمن العقد مى‌گوییم که اگر شرط برخلاف مقتضاى عقد باشد پذیرفته نیست. مسلّماً آنها مى‌گویند اینکه شرط کرده‌اید برخلاف مذهب و فرهنگ و نظام شما نباشد این برخلاف روح این سند است. این سند آزادى کامل براى همه ت‌ها مى‌خواهد و براى همه مذاهب. بنابراین این ملاحظه و شرط شما پذیرفته نیست. در نتیجه معیار همان متن سند است منهاى حاشیه‌ها. 4. الفاظى در این سند بکار برده شده که معنى آن را آن‌ها بر طبق اصطلاح خودشان تفسیر مى‌کنند، مثلاً واژه خانواده، آن‌ها معتقدند خانواده هم خانواده‌هاى معمولى را در بر مى‌گیرد، هم خانواده‌هاى ‌گرا را. یا واژه خشونت، که بسیارى از عقاید و افعال مذهبى، را به نظر آن‌ها شامل مى‌شود. آنها و بسیج ما را مصداق خشونت می دانند. 5. این سؤال براى همه مطرح است که چرا این سند بى‌سر و صدا به آموزش و پرورش داده شد و چندین کارگروه براى اجراى آن در آموزش و پرورش انتخاب شدند و گفته مى‌شود در بعضى از جاها نیز به اجرا درآمده. متولى اصلى این گونه اسناد شوراى عالى انقلاب فرهنگى است، ما با اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى صحبت کردیم که آیا این سند را به شما داده‌اند و بررسى و تصویب کرده‌اید؟ گفتند: ابدا، چنین چیزى نبوده. بعلاوه چرا مجلس و بالاتر از آن انقلاب را در جریان نگذاشتند؟ این سؤالى است که جواب آن آسان نیست. 6. در این سند درباره کمک به ک ن و پایان دادن فقر در همه اشکال آن و در همه جا تصریح شده، از جمله در هدف 2 از اه هفده گانه مى‌خوانیم پایان دادن به گرسنگى، تامین امنیت غذایى و تغذیه بهتر و توسعه کشاورزى پایدار. تصویب کنندگان این سند در این دو سال که از عمر آن مى‌گذرد، کدام قدم براى محرومیت زدایى از ک ن گرسنه یمن برداشته‌اند. ک نى که گرفتار بیمارى وبا و کمبود دارو و تغذیه هستند و چگونه نتوانستند گامى براى محاصرۀ اقتصادى یمن و غزّه بردارند تا مردم این مناطق بتوانند از تغذیه سالمى برخوردار باشند. چه کمکى به ویرانى‌هاى و عراق د. اگر هدف دگرگون ساختن جهان است که تیتر این سند مى‌باشد، چه قدمى براى دگرگونى در این دو سال برداشتند؟ آیا این‌ها دلیل بر آن نیست که هدف اصلى چیز دیگرى است. بنابراین باید اعتراف کرد که این سند برخلاف ظاهر ‌اى از قسمت‌هاى آن دامى است حساب شده براى ملت‌هاى جهان که آن‌ها را در زیر سلطه خود درآورند و فرهنگ و مذهب آن‌ها را دگرگون سازند. مرتبط:
- کامل بیانات آیت الله مکارم درباره سند ۲۰۳۰

اطلاعات

 زمان فایل الکترونیکی" زمان" با موضوع مهدویت به قلم جواد نعیمی فرمت: pdf حجم :  2 مگابایت   معاونت تبلیغات و ارتباطات ی آستان قدس رضوی

اطلاعات


♨️ یکی از عواملی که موجب ش ت #مشروطیت در ایران شد، این بود که متدینین بعد از مدتی احساس د کأنه کار به سمت بی‌دینی پیش می‌رود.

جنجال زیاد مطبوعاتی که آن وقت همه انگیزه خودشان را این قرار داده بودند که به مقدسات دینی حمله کنند -البته انی که در مشروطیت با اساس #دین و مظاهر دینی و اعتقادات دینی و # ت و با این‌طور چیزها در مجامع به صورت قلمی و شعاری مقابله و اهانت می‌ د، عده زیادی نبودند، اما جنجال‌شان زیاد بود- موجب شد که #متدینین و #علما که در صفوف اول مبارزه مشروطیت بودند، بتدریج #دلسرد شدند و کنار نشستند. وقتی چنین شد، نهضت ش ت می‌خورد؛ و مشروطیت ش ت خورد. بعد از پانزده، شانزده سال از عمر مشروطیت، دیکتاتورىِ رضاخانی به وجود آمد. این بسیار عبرت‌انگیز است. رضاخانِ قلدر و چکمه‌پوش کجا، شعار مشروطیت کجا؛ چقدر این‌ها با هم فاصله دارند! چرا این‌طور شد؟

چون اطمینان و #اعتماد #مردم_مؤمن سلب شد؛ کنار نشستند و از صحنه بیرون رفتند. مسئولان نباید بگذارند چنین ح ی در مؤمنین به وجود آید.

# _انقلاب، ۱۳۸۰/۰۵/۱۱

#اصول_انقلاب

بزم شه؛
▫️بازخوانی شه‌های فراموش شده

اطلاعات

مشکات 3 ( خاتم ولایت) کتاب "خاتم ولایت " از مجموعه کتب مشکات، گلچین سخنرانی های انجام شده در حرم مطهر رضا علیه السلام در باب مهدویت  فرمت: pdf حجم : 8.4 مگابایت پرونده ویژه: - پرونده ویژه؛ مهدویت در قرآن - کتاب " چشم به راه " ویژه معرفت و شناخت زمان علیه السلام
- مهدویت و آسیب های فرارو
- سیمای حکومت مهدوی
- زمینه سازان ظهور

اطلاعات

دروازه های هشتمین بهشت مروری بر چهار ورودی حرم مطهر رضوی

در زمان پهلوی اول فقط چهار راه ورودی به حرم رضوی وجود داشت که در فلکه آب، پایین خیابان، بالاخیابان و بالا ه آ ین مسیر در محل بازارچه کفاش‌ها قرار گرفته بود. آن روزها هنوز روی رود یا همان نهر نادری را نپوشانده بودند و دورتادور حرم تبدیل به فضای سبز نشده بود. حتی در مدخل‌های ورودی گاهی مغازه‌ها و دکان‌های بازاری را هم می‌دیدیم. اما امروز چهره مرکز شهر عوض شده و شکل خاص و قانونمندی به خود گرفته است.
از آغاز پیدایش حرم تاکنون، ۲۶ بنای س وشیده به نام رواق، ۹ فضای باز به نام صحن و ۴ مدخل ورودی به نام بست در اطراف مضجع شریف رضوی ساخته شده است. در متن پیش رو، 4 مدخل ورودی حرم رضوی را بیشتر خواهیم شناخت:

سردر طبرسی (بست طبرسی) سردر طبرسی با 51 غرفه در ضلع شمالی اماکن متبرکه قرار دارد و به عنوان ورودی به اماکن متبرکه از خیابان طبرسی بنا شده است. این بنا در مقابل دو بست نواب و قدمت چندانی ندارد و ساخت آن به بعد از انقلاب ی می‌رسد. قدمت ارتفاع سردر میانی آن 25/14 متر و طول دهانه آن 3/13 متر است، این سردر با سازه بتنی ف ی ساخته و با آجر، سنگ و کاشی معرق تزئین شده است. این بست از جنوب به صحن انقلاب ی و از شمال به بالای زیرگذر منتهی می شود. در طرفین بست شرق و غرب علوم ی رضوی و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد. در این بست گل‌کاری و آب نمایی زیبا تعبیه شده است.


سردر نواب (بست شیخ حر عاملی) این بست که در گذشته به بست پایین معروف بوده در شرق صحن انقلاب واقع است. سردر نواب صفوی با 39 غرفه در ضلع شرقی اماکن متبرکه قرار دارد و به ‌عنوان ورودی اماکن متبرکه از خیابان نواب صفوی بنا شده است. از دوره صفویه به بعد یکی از ورودی‌های اصلی به صحن عتیق و حرم مطهر بوده است و قدیمی‌ترها آن را بست سفلی یا بست پایین می‌نامیدند. ارتفاع سردر میانی آن 25/14 متر و طول دهانه آن 3/13 متر است. این سردر با سازه بتنی ف ی ساخته و با آجر، سنگ و کاشی معرق تزئین شده است.

سردر (بست شیخ طوسی) در ضلع غربی حرم، خیابان قرار دارد که یکی از خیابان‌های قدیمی مشهد به حساب می‌آید. ورودی این خیابان به حرم، به بست علیا یا بست بالا معروف است و از آثار عهد صفویه می باشد. سردر با 49 غرفه در ضلع غربی اماکن متبرکه قرار دارد و با ارتفاع سردر میانی 25/14 متر و طول دهانه 3/13 متر به عنوان ورودی اماکن متبرکه از خیابان بنا شده است. این سردر با سازه بتنی ف ی ساخته و با آجر، سنگ مرمر و کاشی معرق تزئین شده است.


سردرهای شرقی و غربی صحن جامع رضوی سردر شرقی و غربی با 5 طبقه در ضلع شرقی صحن جامع رضوی قرار دارد و به عنوان تأسیسات و فضاهای اداری حرم مطهراستفاده می شود. این ورودی ها نسبت به دیگر مداخل ورودی حرم بسیار جدید هستند و ساخت آنها از سال 1377 و همزمان با ساخت زیرگذر حرم بوده است. ارتفاع ایوان 26 متر و طول دهانه آن 3/17 متر است. این سردرها با سازه بتنی ف ی ساخته شده و با آجر، سنگ وکاشی معرق تزئین شده است.
بر روی ایوان سردرغربی دو مناره به ارتفاع 57 متر ساخته شده است. ورودی سردر شرقی صحن جامع «باب الکوثر» و ورودی سردر غربی «باب الغدیر» نامیده شده که دهانه هر ایوان 3/17 متر طول دارد. هر سردر دو گلدسته با ارتفاع 57 متر از جنس بتن مسلح ـ ف ی دارد و با نمای سنگ٬ کاشی٬ معرق کاشی و آجر معقلی تزیین شده است. منبع: ع رضوی بیشتر بخوانید: - بسته ویژه «زیارت و حرم گردی»

اطلاعات

دریافت کتاب: - مجموعه رهنما / چند قدم تا آرامش به کوشش هادی حسین خانی دریافت صوت مرتبط: - آرامش؛ هدف اصلی زندگی – حجت ال پناهیان بسته مرتبط: - دریافت مجموعه 10 جلدی سبک زندگی ی - انتشارات حرم مطهر رضوی + بسته ویژه - پرونده ویژه «سبک زندگی مجازی» + کتاب - کلیپ: ده اصل زندگی در سیره رضا علیه السلام (1)
- کلیپ: ده اصل زندگی در سیره رضا علیه السلام (2)
- کلیپ: ده اصل زندگی در سیره رضا علیه السلام (3)

اطلاعات

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فاز اول پروژه زائر شهر بیش از 60 درصد پیشرفت کار داشته است، عنوان کرد: با تکمیل پروژه زائر شهر رضوی شرایط اسکان برای 24 هزار زائر بارگاه مطهر رضوی فراهم می‌شود. به گزارش آستان نیوز، تولیت آستان قدس رضوی در اولین سالگرد حکم ی، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به‌طور زنده از حرم مطهر رضوی پخش می‌شد، با اشاره به پروژه زائر شهر رضوی، اظهار کرد: بخشی از زائران بارگاه قدس رضوی از طبقات کم‌درآمد و متوسط جامعه هستند؛ این اقشار عموماً در کمپ‌های سطح شهر مشهد و پارک‌ها اسکان می‌یابند که به‌هیچ‌عنوان در شأن زائران حضرت رضا(علیه‌السلام) نیست؛ از همین رو باهدف فراهم آوردن شرایط اسکان شایسته برای زائران کم‌درآمد پروژه زائر شهر رضوی در تابستان سال جاری آغاز شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اسان با بیان اینکه فاز اول این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت کار داشته است، عنوان کرد: با تکمیل پروژه زائر شهر رضوی شرایط اسکان برای 24 هزار زائر بارگاه مطهر رضوی فراهم می‌شود.
وی یکی از مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی را فراهم آوردن شرایط زیارت آسان، توأم با آرامش و آسایش برای زائران دانست و بیان کرد: برای زائر شهر رضوی دو نوع اسکان برای زائران گروهی به‌صورت سالنی و برای تشرف خانوادگی به‌صورت سوئیت پیش‌بینی‌شده است، همچنین زائرسرایی به مساحت 8 تار در 2 کیلومتری حرم مطهر با ظرفیت 3 هزارو 500 نفر در حال احداث است.
وی افزود: همچنین در مرز میرجاوه برای زائران پا تانی که مخلصانه‌ترین زیارت را دارند زائرسرایی در حال احداث است و استراحتگاه‌های میان راهی در جاده‌های منتهی به مشهد در حال افزایش هستند.

تسهیل زیارت و کمک به محرومان، سرلوحه اقدامات آستان قدس رضوی
عضو شورای عالی حوزه علمیه اسان گفت: دو موضوع تسهیل زیارت و کمک به محرومان، سرلوحه اقدامات آستان قدس رضوی قرار گرفته است، در حوزه کمک‌رسانی به محرومان نیز عموم توجه ما رسیدگی به مناطق محروم و رفع نیازهای اساسی نان آن مناطق است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشرف زائران زیارت اولی به بارگاه قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های آستان قدس رضوی فراهم آوردن شرایط برای تشرف نیازمندانی است که به دلیل مشکلات مالی یا تاکنون به حرم مطهر تشرف نیافته و یا از آ ین تشرف آن‌هامدت‌زمان زیادی گذشته است که در همین راستا از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 هزار زائر زیارت اولی از سراسر کشور به حرم مطهر علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) مشرف شدند.
وی در ادامه به تأسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی اشاره و ابراز داشت: با توجه به اینکه در منشور هفتگانه معظم انقلاب به آستان قدس رضوی، توجه به محرومان و نیازمندان مورد تأکیدقرارگرفته بود وم ایجاد سازوکاری مدون و منظم برای خدمت‌رسانی به نیازمندان احساس می‌شد؛ در همین راستا معاونت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی شکل گرفت.

ارسال 20 هزار درخواست به آستان قدس رضوی
وی تعداد درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی از ابتدای امسال تاکنون را حدود 20 هزار مورد اعلام و بیان کرد: درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی توسط معاونت امداد مستضعفان بررسی می‌شود، تلاش شده با ارتباط با مراکز درمانی خدمات پزشکی ارائه و با همکاری کمیته امداد و خیریه‌ها ج ه نوعروسان تا حد امکان تهیه شود، همچنین خدمات متنوع دیگری نیز به محرومان در حال ارائه است.
http://p o.aqr.ir/portal/picture/showpicture.aspx?id=09407d07-85ad-431c-9fa1-e2eac701488a
اعزام 3 هزار گروه جهادی به سراسر کشور
تولیت آستان قدس رضوی اعزام 3 هزار گروه جهادی به مناطق محروم سراسر کشور را یکی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی در سال گذشته برشمرد و عنوان کرد: در تابستان امسال و با مشارکت بسیج سازندگی، 3 هزار گروه جهادگران رضوی به مناطق محروم سراسر کشور اعزام شدند تا تحت لوای پرچم الرئوف علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) به نیازمندان خدمت‌رسانی کنند.

رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال در گروی تحقق اقتصاد مقاومتی
وی یکی از بیشترین درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی را مربوط به حوزه اشتغال دانست و تصریح کرد: امروز حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای کشور است، آستان قدس رضوی در حد توان تلاش دارد با توسعه اقتصاد روستایی و کارگاه‎های زودبازده در راه ایجاد اشتغال گامی بردارد.
وی افزود: امروز مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ماست؛ تمام توان آستان قدس رضوی، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای امدادرسان تنها بخشی از مشکلات نیازمندان کشور را می‌تواند مرتفع کند، بی‌تردید حل مشکلات اساسی کشور و رفع بیکاری در گروی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی این کشور است.

وی از آغاز احداث مجموعه‌های مس ی زوج‌های جوان در مشهد و بیرجند، توزیع کمک‌های غذا در حاشیه شهر و نقاط محروم به‌ویژه در ماه مبارک رمضان و توزیع روزانه 120 هزار غذای متبرک در میان زائران دهه پایانی صفر به‌عنوان برخی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی در طی سال جاری یادکرد.

توسعه مفهوم خادم و مخدوم
وی تأکید کرد: آنچه را که در سال جاری انجام شد یک آغاز می‌دانیم، طبق حکم ی با توسعه مفهوم خادم و مخدوم می‌خواهیم یک اقدام جدید و متفاوت با سازمان‌های دیگر انجام دهیم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بسیاری از مردم، فرهیختگان و دانشجویان درخواست خدمت در این آستان مقدس رادارند، گفت: خدمت، خادم و مخدوم را فقط در حرم مطهر تعریف نمی‌کنیم و معتقدیم که بسیاری از مشتاقان خدمت به حضرت رضا(علیه‌السلام) می‌توانند خادم بشوند.
وی افزود: مثلاً پزشکی که در شهرستان است، سالی چند روز می‌تواند با حضور در حرم مطهر رضوی خدمت کند و بقیه نیت خود را در شهر خود با خدمت به فقرا انجام دهد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان ی با تأکید بر اینکه خادم فقط خدمت گذار در حرم مطهر نیست، گفت: ما خادمان مختلفی ازجمله خادم علمی، فرهنگی، تبلیغی و... تعریف کردیم که علاقه‌مندان می‌توانند در سایت آستان قدس رضوی(aqr.ir)فرمی را تکمیل کنند تا بخشی از خدمتشان را در حرم مطهر و بخش عمده‌اش را در منطقه خودشان انجام دهند که به همین دلیل دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی را در سراسر کشور افتتاح کردیم.

افتتاح دفاتر استانی آستان قدس رضوی در سراسر کشور
وی در تشریح اه تأسیس دفاتر استانی آستان قدس رضوی در سراسر کشور گفت: اولین هدف تأسیس این نمایندگی‌ها شناسایی و اعزام زیارت اولی‌هاست و هدف دوم آن شناسایی مناطق نیازمند و خادمان آستان مقدس رضوی است که با این عمل میلیون‌ها خدمت به نام رضا(علیه‌السلام) در اشکال مختلف درمانی، آموزشی، علمی و... صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: اتصال بین خادم و مخدوم با خدمتی که آن خادم به نام رضا(علیه‌السلام) در شهر خودش انجام می‌دهد باعث ایجاد ارتباط بین خادم و نیازمند می‌شود.

اکثر شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی زیان ده بود
عضو شورای عالی حوزه علمیه اسان در تشریح وضعیت سازمان‌ها و مراکز اقتصادی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در ابتدای حضور در این آستان شرکت‌های اقتصادی را موردبررسی قراردادیم.
وی با بیان اینکه مجامع عمومی بعضی از شرکت‌ها چند سال برگزار نشده بود، تصریح کرد: در اولین گام مجامع عمومی همه شرکت‌ها برگزار شد و مشخص شد که اکثر شرکت‌های آستان قدس رضوی متأسفانه زیان ده هستند و تعداد کمی وجود داشت که سود ده بودند.
وی با اشاره به تشکیل تیم اقتصادی در آستان قدس رضوی، گفت: طبق حکم ی باید وضعیت این شرکت‌ها را ساماندهی می‌کردیم که با 3 طرح این مهم دنبال شد.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اولاً وضعیت موجود شرکت‌ها را روشن کنیم، دوماً از وضعیت اقتصادی مسئله شناسی کنیم و سوماً برای ساماندهی اقتصادی را ار ارائه شود.

هر کار اقتصادی را در شأن آستان قدس رضوی نمی‌بینیم
عضو مجلس خبرگان ی با تأکید بر اینکه ما هر کار اقتصادی را نه در شأن آستان قدس می‌بینیم و نه دنبالش هستیم، گفت: برخی مشارکت‌های آستان قدس رضوی حتی اگرسودآور هم باشد مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: مثلاً چرا در ساختن یک مجموعه تجاری شرکت کنیم؛ مشکل مشهد مجموعه تجاری نیست بلکه تخت بیمارستانی است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما باید در تولید داروهای درمان سرطان و گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: باید رویکرد کار اقتصادی را عوض کرده و به سمتی که هم شئون آستان قدس رضوی رعایت شود و هم سوددهی داشته باشد، حرکت کنیم.

به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم
وی با بیان اینکه مسئله کشاورزی بسیار مهم است و می‌تواند گره‌گشا باشد، تصریح کرد: ما به سمت کاری می‌رویم که بتواند در جهت رفع نیاز نیازمندان به کار گرفته شود و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان ی با بیان اینکه تیم‌های اقتصادی از اساتید و فرهیختگان برجسته تشکیل‌شده است، گفت: کارهای اقتصادی آستان قدس با کمک این تیم‌ها به سمت‌وسوی کار دانش‌بنیان و در جهت سیاست‌های اعلامی اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.
وی افزود: اگر بتوانیم در همین مجموعه و همین چند شرکت موجود که کار می‌کند، سیاست‌های اعلام‌شده درباره اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم، نشانه‌های خوبی است.

 درآمد سازمان‌های اقتصادی فقط 5 درصد هزینه‌های آستان قدس را پوشش می‌دهد
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: می‌خواهیم وضعیت اقتصادی را به نحوی قرار دهیم که کاملاً بشود اعلام کرد که چند شرکت وجود دارد و چه میزان فعالیت اقتصادی انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اساس اقتصاد آستان قدس رضوی نذر و وقف است، تأکید کرد: درآمد سازمان‌های اقتصادی فقط 5 درصد هزینه‌های آستان قدس را می تواند پوشش دهد.
http://p o.aqr.ir/portal/picture/showpicture.aspx?id=945c548b-c8e2-47f6-9b2b-3275555c37a8
عضو مجلس خبرگان ی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در استان‌های اسان، سیستان بلوچستان و سراسر کشور گفت: اولویت ما مجاورین هستند ولی در همین سیل اخیر خوزستان، آستان قدس رضوی در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم فعالیت‌های زیادی را انجام داد.

 فضای ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) نباید تحت‌الشعاع برج‌سازی‌ها قرار بگیرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد در آستان قدس رضوی مطرح شد که این وضعیت باید سامان داده شود و همه مسئولان اعلام همکاری د.

وی با بیان اینکه بارگاه و فضای ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) نباید تحت‌الشعاع برج‌سازی‌ها قرار بگیرد، گفت: خوشبختانه ی در مقطعی فرمودند در این موضوع نظر آستان قدس رضوی هم باید موردتوجه قرار بگیرد و ما از همین فرصت استفاده کردیم و به ساخت‌وسازهادر اطراف حرم مطهر در آینده حساسیت نشان دادیم و دنبال خواهیم کرد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه اسان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بین آستان قدس رضوی و بعضی از مستأجرین در مشهد و سایر ا اختلافاتی در پرداخت اجاره، حق قدیمی و... بود که از بعضی از آن‌ها بیش از 30 سال می‌گذرد.
وی افزود: تیم‌هایی برای حل این مشکلات آغاز به کار د و در مناطقی که این مشکلات وجود داشت در زمان کوتاه بدون حضور در دادگاه مشکلات حل می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تاجایی که بتوانیم در مراکزی که موقوفه وجود دارد درصدی از عواید موقوفه یا اگر میزان آن کم باشد همه‌اش را ج رفع نیازمندی محرومان همان منطقه می‌کنیم.
http://p o.aqr.ir/portal/picture/showpicture.aspx?id=c47ccb86-7afa-411a-b482-1b5984dcdabc
تأسیس اردوگاه‌های رضا(علیه‌السلام) در مشهد و تهران
وی در پاسخ به سؤالی درباره ساخت اردوگاه‌های جوانان توسط آستان قدس رضوی، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که برای اهالی مشهد و بعضی از ا وجود داشت تغییر کاربری باغات بود که این‌هاحکم شش را برای شهردارند و در سراسر کشور باید به این موضوع دقت شود.
عضو مجلس خبرگان ی ادامه داد: برای حفظ این فضا و بهره‌برداری از آن به این نتیجه رسیدیم که برای رفع نیازهای فرهنگی به کار گرفته شود؛ مثلاً باغ بیلدر با حفظ باغ بودن، از روزی که آمدم اعلام حتی یک درخت نباید قطع شود،به‌عنوان اردوگاه جوانان و نوجوانان اعلام شد.
وی افزود: شبیه همین کار را در باغ خواردین در غرب تهران هم انجام می‌دهیم و به‌عنوان اردوگاه فرهنگی و تربیتی رضا(علیه‌السلام) کلید می‌خورد و برای احداث مرکزی در کرمان هم در حال مطالعه هستیم.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان ی تأکید کرد: اولین مأموریتی که برای آستان قدس تعریف می‌شود کاملاً فرهنگی است و در همین راستا برای اولین بار سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تشکیل شد که 15 مؤسسه فرهنگی زیر نظر آن وجود دارد که به‌زودی فعال می‌شود.

 مشهد مقدس باید مرجعیت علمی جهان شود
وی با بیان اینکه اعلام کردیم مشهد مقدس باید مرجعیت علمی پیدا کند، گفت: مراکز ی و حوزه کهن مشهد ظرفیت این موضوع را دارد و علاوه بر این سراغ هرکدام از فرهیختگان می‌رویم آمادگی دارد تا به‌صورت نوبه‌ای و موقت همکاری کند.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مشهد ظرفیت این را دارد که نه در کشور بلکه مرجعیت علمی جهان شود و در این مسیرگام‌هایی هم برمی‌داریم و به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داد.

برنامه‌ریزی برای حضور دلدادگان حضرت رضا(علیه‌السلام) از سراسر جهان
وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی گفت: مشتاقان زیارت رضا(علیه‌السلام) فقط شیعیان و ایرانی‌ها نیستند، مشتاق این مضجع نورانی همه‌ انی هستند که دل درگرو دین و آموزه‌های دینی دارند، میلیون‌ها دلداده به حضرت رضا(علیه‌السلام) در عالم وجود دارد که در حال فراهم زمینه برای حضور دلدادگان از سراسر عالم هستیم.
عضو شورای عالی حوزه علمیه اسان رضوی خاطرنشان کرد: از یک و نیم میلیارد مسلمان در عالم، اکثراً مشتاق زیارت هستند و عزیزان اهل سنت ما امروز عاشق اهل‌بیت(ع) و دلداده رضا(علیه‌السلام) هستند که باید زمینه حضور آنان را فراهم کرد.
وی با اشاره به برگزاری اولین اجلاس همکاری بین اعتاب مقدسه در روز ولادت رضا(ع)، گفت:در این اجلاس تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری بین اعتاب مقدسه مختلف امضا شد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: دومین کار ما نشست بین مذاهب بود که در هفته وحدت با شعار « رضا(علیه‌السلام) رمز ائتلاف و وحدت در جهان » با حضور صاحبان شه از مذاهب مختلف برگزار شد و بنا داریم گفتگوی بین ادیان را هم برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه زمینه ارتباط با جهان فراهم است، گفت: در برخی رواق‌ها، برنامه‌هایی به زبان‌های ترکی، عربی و اردو برگزار و با زائران ارتباط برقرار می‌شود و ان‌شاءالله این ارتباطات انسجام بخش برای دنیای خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان ی با بیان اینکه مشهد افتخار میزبانی زائران حضرت رضا(علیه‌السلام) را داشته است، گفت: سال گذشته که تحت عنوان این مسئولیت وارد مشهد شدم، هماهنگی خوبی برای برنامه‌های نوروزی بین مسئولان وجود داشت، امسال هم از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی برای آغاز سال جدید شروع شده است و ما هم در کنار مسئولان محلی اقداماتی انجام دادیم که زائران بتوانند یک زیارت دل‌نشین داشته باشند.
http://p o.aqr.ir/portal/picture/?548628/%d8%b9%da%a9%d8%b3-%d9%87%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d8%a7(%d8%b9)
رواق حضرت زهرا(س)ویژه بانوان در روز میلاد حضرت زهرا(س) افتتاح می‌شود
وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در حرم مطهر رضوی بررسی کردیم که باید فضایی که کاملاً متعلق به خانم‌ها باشد، ایجاد شود.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: فضایی که خانم‌ها بتوانند در آن کلاس و برنامه‌هایی داشته باشند و با اقداماتی که صورت گرفت این فضا، که قبلاً بنیانش گذاشته‌شده بود، تا پایان سال تکمیل می‌شود و در روز ولادت حضرت زهرا(س) رواقی به نام مبارک ایشان، متعلق به بانوان افتتاح می‌شود.
وی تصریح کرد: ی درباره رضا(علیه‌السلام) فرمودند؛ رضا(علیه‌السلام) بهترین الگوی مقاومت برای جهان هستند، اگر سیره رضا(علیه‌السلام) را مطالعه کنیم، می‌بینیم ایشان بهترین الگوی مقاومت در برابر خلفای ی بودند، چگونه رضا(علیه‌السلام) توانستند جامعه ی را در مقابل خلفای عباسی هدایت کنند و این فضا برای کلیه مسلمانان درس است، درس مقاومت و ایستادگی است، درس دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است.

اطلاعات

طرح اسکان رایگان زائرانی که به هر دلیل نتوانسته اند محلی برای اسکان خود پیدا کنند؛ توسط آستان قدس رضوی و با دستور تولیت این آستان مقدس؛ از یک سال پیش شروع شده و ادامه دارد.
بدینصورت که رأس ساعت 10 شب زائران را با دعوت ویژه، سوار اتوبوس کرده و به حسینیه ها و زائرسراهای از قبل تعیین شده برده و اسکان می‌دهند.
به همراه صرف صبحانه و امکان است . تا ساعت هشت صبح میهمان این آستان هستند.

اطلاعات

آخرین ارسال ها